13 november 2008

DET TAR JU ALDRIG SLUT...

Det är INTE enkelt att vara enkel!


FÖR


Om man till exempel funderar på att byta elbolag får man förr eller senare hjärnsläpp...


Tankegång...


Om elpriset för mig just nu är 6.30 cent per kWh borde en höjning på 14% bli 7.18 cent per kWh - hur kan då elbolaget gå ut med att höjningen skulle betyda runt en 4.40 mer per månad för ett hushåll - det stämmer ju inte alls?


Eller?


NÄPP, det stämmer inte - inte hos mig iallafall!



Vad tar då ANDRA elbolag per kWh?


Ojdå - en jämförelsetjänst på svenska - det var minsann inte illa - den tar vi!


Jaha, 6.14 cent är det billigaste alternativet på tillsvidareavtal - vad är det för firma då - JUST SÅ - DE höjer SINA elpriser den första januari - varför höjer då MITT bolag i december?


Följande då?


FAST


Vänta nu...


Om både mitt och det billigaste bolaget höjer sina priser på tillsvidareel - hur är det då med de övriga?


Man kan ju inte läsa nyheterna mer utan att bli påmind om hur allt bara blir sämre och sämre - lågkonjunktur hit och lågkonjunktur dit - vad händer med elpriser när folk blir utan pengar - går de upp - går de ner?


Knappast går de ner?


Eller?


Borde jag istället satsa på ett tidsbaserat elavtal?


Vad kostar ett sånt då?


Jaha - betydligt dyrare kilowattpris ifall man väljer DET alternativet - å andra sidan blir det ändå billigare än om jag fortsätter med samma avtal jag har nu...


FAST


Den förmånligaste i listan ger ingen bonus överhuvudtaget - det gör däremot det näst billigaste bolaget...


Vilken typ av bonus får man?


Ah, S-bonus - för elen - inte för överföringen - nå - som det är nu får jag ändå ingenting - lite är ju iallafall bättre än inget...



Om jag tar DERAS el skulle jag alltså få mera bonus - det skulle ju vara ganska FIFFIGT gjort av mig - jag menar - jag skulle slå två flugor i en smäll...


MEN


För att få maximal utdelning s-bonus borde jag efter bytet göra ALLA mina matinköp på ställen där man får den bonusen istället för i andra butiker som jag gjort nu...


OCH


Vore jag RIKTIGT smart kunde jag kanske till och med byta Internetleverantör till någon som OCKSÅ gav mig s-bonus - den jag har nu hotar dessutom med att höja sina priser med upp till 25% - snåla jä*lar...


FAST

Vilken Internetleverantör ger s-bonus?


Så där fortsätter det...


En oändlig historia...


Det tar ju aldrig slut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar