28 januari 2014

Självförsvar & ärtsoppsburkar

I och med att jag (förhoppningsvis&peppar peppar) blir färdig närvårdare i vår kretsar en hel del av mitt liv runt det just nu. Det sista året gör jag via läroavtal, det vill säga - jag är anställd 85% och studerar vid sidan om samt har närstudieperioder lite nu och då.

En del av vår utbildning var att gå på en obligatorisk självförsvarskurs...

VILKET

Jag, till en början, tyckte var ganska onödigt men sedan ändrade åsikt om ganska fort. För det var roligt. Riktigt roligt. Verkligen skoj att få stora, starka män att ligga ner med några små handgrepp!

FAST

Det här med, så kallat, självförsvar är egentligen ganska "löjligt" - löjligt på det viset att om Nils-Holger attackerar mig med kniv och jag drämmer till honom med min "in case of emergency ärtsoppsburk" som jag har i min handväska så att han tappar sin kniv och får ett blåmärke på armen...

JA!

Då kan JAG åtalas för misshandel?
(Nu pratar jag alltså inte om arbetsrelaterade situationer utan när jag "går på gatan", dvs "på stan"!)

Om jag däremot nyss varit och handlat och bara RÅKAR ha en ärtsoppsburk i väskan, typ om det är onsdagskväll och vi ska ha just ärtsoppa till middag imorgon, - får jag dunta till Nils-Holger med min ärtsoppsburk men förmodligen blir jag åtalad för misshandel iallafall om jag tar i för hårt?

Och vad händer om jag försöker ta kniven AV Nils-Holger med hjälp av de grepp vi lärde oss på kursen:

(Här har jag lånat en film från sidan http://www.stenudd.se/aikido/aikidotekniker-40-tantodori.htm utan att fråga, jag hoppas jag blir förlåten)


Iallafall - vad händer om jag försöker ta kniven av N-H och det då sker en liten miss så att jag med min koordination sprättar upp magen på honom eller kapar en sena eller två? Det är nog snäppet värre än ärtsoppsburken!

FAST

Skoj var det!
Hade jag bara mer tid skulle jag GÄRNA lära mig mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar