23 juli 2017

Som Lotta..."i smyg"?

Vaknade imorse klockan FEM av att någon granne körde borrmaskinen i väggen...

SEN

Låg jag vaken länge...somnade om...

OCH

Väcktes på nytt av kyrkklockorna.

De, i sin tur, fick mig att tänka på en person som gått bort och det en annan person sade om henne i ett samtal för flera år sedan...

- Jag tror nog att ***** kanske var...ja, vad heter det nu igen? Det där när kvinnor tycker om kvinnor?
- Du menar homosexuell?
- Ja! Just det!
- Jasså? Varför tror du det?
- Nå, hennes man dog ju ganska snabbt men sen levde hon ensam ända tills hon själv dog? Hon skaffade aldrig nån ny karl?

OCH

Sen började jag tänka på begreppet "ensamstående" och "att vara singel"...

FÖR

Att begrunda det faktum...att de flesta andra singlar faktiskt alltid letar efter sin " andra hälft".

Aktivt?

Alla andra....

MEN

Inte jag?

Innebär det då också att folk, när jag "gått vidare", kommer att säga samma sak om mig? Att jag var lesbisk men körde Lotta på Bråkmakargatanstuket - att jag var det..."i smyg"?

FÖR

Det är väl inte normalt att man inte vill ha någon partner? Egentligen? Helt krasst - vi hör till en art som inte lever ensamma. Inte frivilligt iallafall.

FAST

Det finns ju undantag som bekräftar regeln. Det finns såna som, av egen vilja, är "halv".
Som inte har den minsta lilla längtan efter att " vara en hela". Av olika skäl.

Såna...som jag.

Visst händer det att jag (ytterst sällan) träffar på någon som attraherar mig tillräckligt mycket för att få mig att fundera på saken...men sen överger jag snabbt den tanken - "Jiisus Anette - skärp dig!". I mitt fall handlar det om (självdiagnostiserad) självbevarelsedrift - jag har inte kapacitet att släppa in ytterligare en människa i mitt liv. Jag orkar inte helt enkelt.

Kanske jag skulle tänka på ett annat sätt..om livet vore annorlunda? Om jag inte hade fullt upp med att överleva?

Vem vet? När situationen ändras lovar jag att uppdatera...

MEN

För tillfället får det vara så här.
Med risk för att folk pratar då.
Det skulle de väl göra oberoende.
Det bjuder jag på! ☺






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar