25 juli 2017

Bit ihop och LE!

Svensk film som bäst...

"En kvinna ska vara k*t, glad och tacksam!"

(Censur pga att yngsta dottern har börjat blogga och eventuellt hittar mig)

Iallafall...

Det är inte jag.

Vi var på semester i början av juli. Helt bra semester annars...

MEN

Det jag retade upp mig på mest, otacksam som jag är då, var serviceandan. Nu drar jag inte hela personalen under samma kam - det fanns undantag...

FAST

Majoriteten av hotellpersonalen borde faktiskt skärpa sig.

Jag har jobbat inom serviceyrket i nästan hela mitt liv - om man tror att det är en dans på rosor kommer man att upptäcka att rosorna är av den sorten som har en jäkla massa taggar överallt...

MEN

När man stiger på en av de här taggarna fortsätter man att le och göra sitt bästa för att kunden ska få en bra upplevelse - taggen får man plocka bort SEN. Halta på nu bara och LE!

Där kom "glad" in!
(Första ordet ids jag inte ens befatta mig med)

Nu är ju jag inte den typen som kräver svenskspråkig service överallt. Om ni läser mina inlägg här från tidernas begynnelse ser ni att min åsikt är (förlåt nu bara) - bor man i Finland måste man kunna finska.

Jo! Jag VET att det är lagstadgat. Jag VET att jag, som svenskspråkig, har RÄTT att få betjäning på mitt eget modersmål...

MEN

Även om vatten består av en liten del syre betyder det ju inte att vi kan andas det, eller hur?

Nå...

Om jag skulle återgå till det jag höll på med...var var jag?

Jo, service!

Om vi då tar ett hotell och det här hotellet ordnar semestrar för svenskspråkiga...då borde personalen kunna svenska! Inte alla...men en så pass stor del att gästernas vistelse löper smärtfritt. Övrig personals uppgift är att LE, säga "Ett ögonblick"...

OCH

Leta reda på någon inom personalen som kan svenska.

Det handlar inte om minioritetspråk och rätt att få betjäning på modersmålet - det handlar om service.

Oberoende språk.
Oberoende område.

Det är inte taggen i DIN fot som är det viktiga här.

Det är KUNDEN.

OCH

Om man känner att man inte längre orkar vara så serviceinriktad som man BÖR vara - när man inte längre klarar av att le på grund av taggen som borrat in sig i fotsulan...



Tar man paus.
Eller byter jobb.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar