23 juli 2011

Ny syn på livet?


Förra fredagen var jag alltså till Specsavers i Skanssi utanför Åbo och igår, efter mindre än en vecka, fick jag mina nya glasögon hemlevererade i ett nätt litet paket...

Tummen upp för dem!

Nu börjar dock problemet med att lära mig leva med mina nya ögon! Min syn är inte allt för dålig - det finns många som har betydligt sämre koll på omvärlden än jag...

FAST

Något som kallas brytningsfel har tydligen gjort MIN värld lite annorlunda än andras om man säger så - är man skev och vind så är man och tydligen är mina ögon inget undantag...

MEN

Igår när jag satte igång med att testa mina nya ögon blev jag mer snurrig i skallen än normalt - ALLT är konstigt - ALLT har fel proportioner - ALLT är FEL!

Har optikern missuppfattat saken, hade glasslipargubben en horribel "dagen efter" och tryckte in fel knappar?

ELLER

Har min stackars enfaldiga hjärna fått jobba tredubbla skift i åratal med att försöka få någon rätsida på vad jag egentligen har sett?

Så fort jag sätter glasögonen på näsan tycks jag bland annat krympa minst 20 centimeter - det känns som om någon kapat bort en stor del av mina ben (dessvärre på längden - hade det varit på bredden hade jag ju inte klagat.....hmmm.....vänta lite....nä, det funkade inte - jag blev inte smalare i spegeln med glasögonen på heller) - jag känner mig som Toker i Snövit...

OCH

Alla väggar LUTAR - de böjer sig BORT!

Utomhus är det inte ett dugg bättre - åtminstone inte när jag kör bil - då krymper jag också x antal centimeter - får den obehagliga känslan av att åka skateboard i 100 km/h - tro mig, ingen upplyftande känsla precis!

FAST

Jag antar att jag vänjer mig?

Jag hoppas verkligen det!

1 kommentar:

  1. Så brukar jag uppleva om jag använder mina läsglasögon när jag går ute eller inne. Speciellt i trappor så fungerar inte avståndsbedömningen så bra så trappstegen 'kommer tidigare' än vad de brukar. Har du dubbelslipade glas? Då kan det vara jobbigt innan man 'gått in sej' med dom har jag hört.

    SvaraRadera