24 juli 2011

Framtidsgrubbel


Även om det här med 40-strecket förde med sig en massa nya saker så hörde tydligen inte det där med att veta vad man ska bli när man blir stor till dem...

FÖR

Jag sitter fortfarande och funderar över min framtid.

Å ena sidan har det länge nu lutat mot vårdyrket - min tid på Kårkulla och hemservice har fått det att luta ännu mer (även innan jag fick mina nya glasögon) och visst finns det nästan alltid inhopparjobb inom yrket...

MEN

Vårens och sommarens helvete med alla papper, intyg och annat som måste ordnas när man bara hoppar in lite nu och då har avskräckt mig en hel del från det levnadssättet. Att inte veta vad man ska leva på och föda upp ungarna med från en vecka till en annan är inte heller något som lockar så där himla mycket...

OCH

Trots att det i höst startas upp en arbetsmarknadsutbildning i Vasa där jag skulle ha möjlighet att utbilda mig till närvårdare med ett års skolgång och resten av utbildningen som läroavtal är jag lite försiktig med att söka plats...

FÖR

Även om både jag och ungarna, mot förmodan, skulle orka oss igenom ett helt år med att jag pendlar till Vasa varje dag så är det ingen garanti att allt löser sig efteråt - det FINNS nästan alltid jobb för utbildade närvårdare men allt som oftast handlar det om skiftesarbete. Skiftesarbete och ensamstående förälder passar inte riktigt ihop - att få dagvård kvällstid, för att inte tala om nätter är inte det enklaste - i synnerhet nu när det är enorm brist på dagvårdsplatser överhuvudtaget...


Vad göra?

Ta dagen som den kommer?

Ansöka till utbildningen och se hur det går?

Jag kanske inte ens blir antagen till det hela och då har jag ju oroat mig helt i onödan IGEN en gång...

ELLER

Så blir jag antagen, allt går som en dans under året i skola och efteråt får jag ett fantastiskt roligt jobb med arbetstider som går ler och långhalm med dagistider?

Det är inte lätt det här och kristallkulan jag köpte för ett antal år sedan tycks ha tappat stinget för där får jag minsann ingen hjälp. Å andra sidan har den ALDRIG funkat - den behöver förmodligen nya batterier men jag vet inte hur man byter - hur jag än vrider och vänder hittar jag ingen lucka!

NÄ, det blir tydligen ingen lösning på problemet idag heller! Lika bra att stänga datorn och hoppa i duschen...

FÖR

Under tiden jag skrev det här har "Lilla damen" lekt doktor och klistrat lördagskorvskivor över hela mig i brist på plåster - den ungen börjar helt säkert jobba inom vården hon också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar