24 juli 2011

Mäktigt vacker åska!


Jag är oerhört fascinerad av åska - så fort det börjar dra ihop sig till ett oväder känner jag mig som en liten unge på julafton...
MEN
Det här med åska är ett tabubelagt område - man får ju inte gilla åska - den är farlig och borde fruktas! Nåja, naturligtvis fattar till och med jag att åska är farligt och "inget att leka med"...
FAST
Jag älskar den ändå! Jag menar - åska får vi oberoende vi vill ha den eller inte - bättre då att man passar på att njuta av naturens krafter medans den håller på istället för att sitta darrande i soffan och lipa.
Inte för det - visst har jag också suttit och inväntat min sista smäll under åskväder! Ena gången var, om jag inte missminner mig totalt, år 2000, andra 2007 - bägge gångerna med träd i vägrätt läge av kastvindarna, nedslag gång på gång nära huset så att grunden skakade och eldkvastar slog ut ur eluttagen...
MEN
MÄKTIGT var det!
OCH
Trots att det här uppe nuförtiden börjar bli värre och värre åskväder är de ännu inte riktigt i samma klass som de som brukar uppenbara sig i Halmstad när vi bodde där. DET var åska om något - från solig sommardag till kolsvart natt på bara några minuter och sen höll sig den mindre korkade inomhus tills det gått om...
(Gårdagens åska i Nykarleby)

(Exempel på åska i Halland)
Visst är åskan farlig och den kan ställa till med en massa jävelskap...
MEN
Den är också mäktigt vacker med all sin kraft - det tycker åtminstone jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar