09 maj 2011

Intyg? Vad är det?


Idag är jag GANSKA irriterad!


Det började med att "Lilla damen" har öroninflammation IGEN - det kan man ju inte göra något åt - vad som störde mig var att jag var tvungen att ringa jobbet och ändra mitt skift så att jag börjar senare istället, att jag stannar hemma tills barnvakt finns tillgänglig...

OCH

DET är ju inte skoj.

När jag nu redan hade ärtat upp mig så där sakta bestämde jag mig för att elda på ordentligt - jag menar, lika bra att reda ut ett och annat när dagen ändå börjat med att smaka trä...



Jag ringde min förra arbetsgivares personalansvarige för att skälla lite!

När jag sade upp min arbetsplats i februari (den jag var på vårdledigt från sedan 2008) lovade kärr... jag menar, damen att genast skicka både arbets-, och löneintyg till mig - sådana behövs direkt man ska anmäla sig som arbetssökande...

MEN

Även om tiden gick dök det inte upp några intyg så när jag flyttade meddelade jag henne min nya adress här uppe och påpekade vänligen att "hon kan skicka dem till den adressen istället".

Jag flyttade hit i slutet av februari - när inga intyg uppenbarat sig i mitten av mars kontaktade jag henne igen - "jag behöver mina intyg" - Jo men visst, jag ska skicka!

FAST

I mitten av april hade det ännu inte dykt upp några intyg - jag skickade ett mail till fansk... alltså damen för att påminna henne om att JAG FINNS och JAG SVÄLTER + upprepade mina nya kontaktuppgifter...

Jojo, hon skulle skicka....

MEN

När april närmade sig sitt slut tror ni jag fått mina intyg?

NÅ NEJ!

Då skickade jag ett nytt mail där jag skyllde på posten - att "jag vet att du skickat intygen men posten slarvat bort dem" - kunde hon vänligen sända dem "på nytt"?

Fick då till svar att hon skickat till min nya adress men att hon *suck* skulle skicka ännu en gång då...

Vad är det för datum idag? Just det - den NIONDE MAJ - det är idag nästan exakt tre månader sedan den lata apa... den vänliga kvinnan lovade skicka mina intyg "direkt"...



Idag ringde jag upp henne, nu fick det banne mig vara nog. När hon påstod att hon skickat allt frågade jag henne VART har hon skickat dem? Till vilken adress?


"Hetkinen"

Jo, till Turuntie Kemiö!

Hon kan tacka högre makter för att jag ringde istället för att dyka upp - hade jag befunnit mig där då hade hon nu haft näsan full av tangentknappar efter att jag tvingat henne uppdatera mina kontaktuppgifter med sin nuna.



Efter att ha tvingat henne att skriva in min nya adress i UUUUSIIIKAAAARLEPYYYY och hon lovat skicka ett nytt intyg (ja, nu blir det ju säkert ändring på eländet) avslutade jag samtalet men ringde istället upp löneavdelningen för att kontrollera att ett löneintyg också var på G.

Tur var ju det för de hade inte en aning om att jag behövde intyg från dem och inte hade de skrivit ut något tidigare heller!

*Jag är en god, snäll och lugn människa...jag är en god, snäll och lugn människa...*

Fattar inte idio... människan vad som händer när en person inte får de intyg hon behöver?

Att ALLT står stilla?

Arbetskraftsbyrån kan inte göra beslut utan intyg på att jag slutat arbeta och information om jag sagt upp mig själv eller fått sparken - jag har meddelat att jag sagt upp mig själv och därmed riskerar 90 dagars karens tack vare detta men utan intyg är det stilje på den fronten. Om jag, mot förmodan, INTE får karens meddelas ju detta till facket som i sin tur behöver löneintyg etc. för att kolla om jag uppfyller arbetskravet i och med att mina 500 dagar tagit slut....


FAST

Som sagt, utan intyg kan ingen göra någonting överhuvudtaget.

Jag fick högsta avgiften för dagvården eftersom jag inte hade några inkomster att anmäla, FPA vill ha inkomstuppgifter för eventuellt bostadsbidrag och så vidare och så vidare...


Man ska inte önska olycka åt någon annan men jag hoppas verkligen att subb... damen i fråga får sparken för att hon är lat och inkompetent...

OCH

Att den nyanställda personalansvarige skiter i att skicka hennes intyg så att hon också blir utan pengar i flera månader och på det viset får en uppfattning om hur det känns...

Ja, det gör jag faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar