08 december 2008

MEJERINEDLÄGGNING!


Jag ammade de andra två tills de var två år...

Min far kallade mig för "fröken Arla" - jag var som en sprängfylld ko - alla mina tröjor hade oerhört sexiga mjölkfläckar på framsidan - väldigt svåra att få bort i tvätten efter ett tag...

MEN

Det verkar som om gamla Rosa har gått i sin...

FÖR

Det ena juvret tycks vara helt tomt medans det andra - ja det vete f*n!

För några dagar sedan började jag må illa - matlusten försvann totalt och jag fick tvinga i mig både mat och mellanmål bara för att få i mig någonting - "äter man inte producerar man ingen mjölk"...

MEN

Oberoende hur mycket jag än tvingade i mig minskade omfånget på de tidigare så gigantiska grejerna - sakta men säkert återgick de till sin vanliga hängiga taxöronsform?

Visst - det KOM mjölk - men den lilla var inte nöjd - från att ha sovit MYCKET blev det små stunder lite nu och då - däremellan var det pirr och marr...

FAST

Naturligtvis inte när pappa var här - DÅ var det idel solsken och tutta sött - det är ju, konstigt nog, ALLTID så!

När jag diskuterade möjligheten om att det kanske fanns dålig tillgång till mjölk var andra skeptiska - hur skulle det vara möjligt - jag hade ju tidigare varit ett vandrande mejeri - hon fick nog tillräckligt med mat - jag behövde inte oroa mig - "ge INTE upp" - "låt den lilla ligga vid bröstet så kommer det mer"...

SAMT


"Köp för guds skull inte hem modersmjölkersättning - det är ett tecken på att man gett upp!"




Jag ville inte ge upp - jag gillar ju hela amningsgrejen...

MEN

På fredagen köpte jag ersättning och flaska för säkerhets skull - IFALL det blev snustorrt - IFALL ungen höll på att svälta ihjäl...

OCH

Igår - när det var RIKTIGT eländigt - efter en hel dag när jag inte ens hunnit gå på toa ensam ens en gång (förutom när lillans pappa var här då och det var idel ädel solsken) - slängde jag till slut flaska och nappar i kokande vatten - nu skulle det iallafall TESTAS - VAR hon hungrig eller var hon inte?
Med de andra två prövade jag flaskmatning en eller två gånger - det gick inte alls. Så fort man närmade sig med gumminappen spände de sig som en fjädrar och ÅLADE bort från det asiga mamma hade i handen - GUUUD vad ÄCKLIGT...

FAST

När flaskan nuddade den här lilla damens mun smällde läpparna genast fast runt nappen som en björnsax - hon SÖÖÖG i sig två stora klunkar - släppte sedan taget - såg OERHÖRT förvånad ut...

OCH

Sedan bredde sig ett SALIGT leende ut över hela hennes ansikte - jag ljuger inte - det sträckte sig verkligen från öra till öra...

FÖR

Att sedan dra in nappen igen och DEN HÄR gången släppte hon minsann inte taget innan hela flaskan var tom!



Vad lär vi oss av det här?

JO

Att även om man fött upp två barn på ren bröstmjölk är det tydligen ingen garanti för att man ska kunna föda upp nummer tre likadant...

OCH

Även om jag inte gett upp - även om jag tänker fortsätta försöka med ammandet...



Åker jag idag upp till byn och köper några flaskor till PLUS ett väsentligt lager med modersmjölksersättning...

SÅ DET SÅ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar