09 december 2008

HUR TÄNKER DE?

OM jag MOT FÖRMODAN skulle föda fler barn...

Skulle jag nog välja ett annat BB än det på ÅUCS!

Visst kan personalen sin sak - de är kunniga - de vet vad de sysslar med...

MEN

Valde jag ett annat ställe skulle jag underlätta för DEM - en liten börda mindre - nåja - en STÖRRE börda är väl lite närmare sanningen...

FÖR

Man kan ju knappast påstå att jag är någon drömföderska precis...

Vad jag försöker få fram är att de har för mycket att göra med för lite personal. Den ena förlossningsavdelningen efter den andra stänger - DERAS föderskor skickas istället till Åbo - det blir fler och fler förlossningar men anställs det mera personal?

NÄNÄ

Samma antal barnmorskor som förr bara - det kallas SPARÅTGÄRDER - något som vårdbranchen sett sin beskärda del av!

Det är inte bara det att de ibland måste förlösa bebisar på löpande band (som den dagen de hade 26 förlossningar på ett dygn - så fort ungen var ute blev mor och barn uppskickade till vårdavdelningen så att följande fick sätta igång med sitt lidande på allvar) - de har ju även de studerande med sig som måste läras upp!

Eftersom jag är så trög som jag är avverkade jag x antal arbetspass under min tid nere på förlossningen - jag hann med MÅNGA barnmorskor och läkare och ingen skillnad om det var en barnmorska eller läkare som tittade till mig så hade de ju studeranden med sig VILKET i praktiken betydde att ALLT som gjordes på mig och FÖR mig - det gjordes två gånger - i vissa fall tre om någon stackare hade oturen att dras med två elever. Varje gång det t.ex. skulle kontrolleras hur mycket som "var öppet" grävde barnmorskan först - sedan var det dags för elev nummer ett att gissa sig till antalet centimetrar - efter det elev nummer tvås tur.

Det, om något, måste ju vara direkt stressande för barnmorskorna?

Jag menar, om man nu står vid ett löpande band av föderskor - man har en tidspress på sig - man borde hinna in till följande rum snabbt...

OCH

Så ska man vänta på att ens studeranden ska gissa sig till antalet centimetrar hit eller dit (plus att den halvt hysteriska kärringen på sängen tvingar dem att vänta mellan sina arkeologiska utgrävningar så som jag gjorde - jag tror att det mest använda ordet för mig under dessa timmar var "HETKINEN" (ett ögonblick) för DET fick jag upprepa gång på gång.

Nu är det inte min mening att hacka på de studerande - de måste ju få lära sig de också och även om det just då kändes jobbigt med att vara försökskanin underlättade en av dem min tid betydligt - hon hette Nina och var hur rar som helst - HON kommer att bli en underbar barnmorska - sanna mina ord!

IALLAFALL

Vad jag menar är att JAG skulle verkligen tappa nerverna på såna arbetsvillkor - tappa sugen för allt som har med vård att göra - ge upp - kasta in handduken och börja på ny kula...

Speciellt när man nu läser att de stänger YTTERLIGARE ett BB vid årsskiftet för att skicka alla sina föderskor till Åbo DE OCKSÅ...

Hur tänker de som bestämmer egentligen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar