28 september 2010

Baka baka bulla


Jag älskar vetebullar...

MEN

Jag avskyr att baka dem - det är inte det tidsödandet kavla, smöra, sockra, jäsa som är mitt stora problem utan det att man blir så kladdig om händerna när man GÖR degen - det är, enligt mitt tycke, ÄCKLIGT!

Inte nog med att man under tiden kladdar ner allt och alla med sina slibbiga händer (ta t.ex. telefonen - den ringer ALLTID i värsta smörjan) - när allt är klart och man ÄNTLIGEN får tvätta händerna måste, på ett sätt eller annat, värsta degslibbet skrapas bort eller så täpper man till avloppet...

OCH

DET stör mig!

Min våta dröm har länge varit en köksapparat som skulle fixa degen - tänk att bara slänga i de ingredienser som behövs, trycka på knappen och sedan stå bredvid och vänta med nystylat hår och lackade naglar (typ)...

FAST

Så asigt dyra som de är har det inte blivit av. Jag köpte faktiskt en på loppis för något år sedan - när jag prövade den DÄR fungerade den perfekt - hemma gick den fem minuter, sedan var det slut på det roliga.

NÅJA

Vart jag vill komma är: Jag älskar vetebullar och vill jag ha såna måste jag fixa degen för hand - det är tydligen en del av mitt öde...

MEN

Igår kom jag på ett nytt knep:

När en liters degen (hur ids folk överhuvudtaget göra deg på en halv liter?) kommer till det stadiet när det inte längre går att vifta runt med slev, det stadiet jag avskyr allra mest, portionerar jag helt enkelt ut sista delen mjöl ovanpå geggan, drar en plastpåse (jodå, en ren)över deg + bunke och svänger hela faderullan upp och ner så eländet trillar in i påsen...


Är det bara att knåda tills degen är klar - inget klibb och kladd!

Från och med nu blir det bullar lite oftare här i stugan...

Baka baka bulla!

3 kommentarer:

  1. Nöden är uppfinningarnas moder :)Lycka till med bakandet !

    SvaraRadera
  2. För det första skall du nu få ett råd av en ÄLDRE medsyster:
    Knåda deg med bara EN hand så kan den andra svara i telefonen.

    För det andra, skrapa det som sitter fast på fingren, ner i byttan och inte i lavoaren.

    Sen en fråga....HUR får du en halvfärdig, geggig deg att trilla ner i en plastpåse hur lätt som helst? För mig skulle hälften bli kvar i byttan...

    *Frågar den irriterade som sitter med me*s första dagen, blaaaaan!*
    PUSS!

    SvaraRadera
  3. Ulla: Tack tack! :)

    Kiika: Jag vet inte...hade väl bara tur antar jag :)

    SvaraRadera