08 september 2010

Sammanfattning - del 1


Det här med bloggande har fått vila under tiden jag gjort allt annat än just det...

FÖR

Jag hade gett mig f*n på att få saker och ting gjorda den här sommaren...

OCH

En del av det jag skrev upp på "To do"-listan fick jag verkligen fixat...

FAST

Mycket återstår ännu - det finns gränser - mest av ekonomiska skäl...

PROJEKT UTOMHUS - ISOLERAD VÄGG

De som känner mig (och/eller läser min blogg) vet att vi hade fruktansvärt kallt inomhus förra vintern - när vi rev lite husvägg för att kolla varför var förklaringen enkel - halva nedre våningen på ena sidan var knappt isolerad alls...


Min älskade pappa tillbringade en del av sin med att åtgärda problemet...


(Egentligen hade jag tänkt vänta med att publicera dessa bilder tills jag fått fönsterbrädorna målade osv men det tycks ju aldrig hända så nu sätts de ut...)

PROJEKT UTOMHUS - GRINDSYSTEM (eller nåt)

Tack vare Luna (hunden) var gården redan inhägnad med fårnät men den lilla biten framför huset, infarten eller vad det nu kallas, var öppen - den ville jag ha stängd så att inte "Lilla damen" kunde rusa iväg hur som helst...


Jag skapade ett grindsystem på MITT sätt:


Grindstolparna är gjorda av stock från ett gammalt hus, grinden hade jag tidigare som prydnad och staketdelen skruvade jag ihop av gamla insynsskydd etc. För att man fortsättningsvis ska kunna köra in bilen på gården är staketdelen bara att lyfta bort när det behövs och JO, jag vet att ena stolpen är alldeles för lång - det är på G!

PROJEKT UTOMHUS - VEDDUMPNINGSOMRÅDE

Under de år jag kunnat elda här hemma (efter att vi med mycket möda och stort besvär fick upp alla spjäll) har jag förvarat veden antingen i 1. det fallfärdiga skjul jag kallar garage eller 2. i källaren. Att ha veden i "garaget" innebar en massa onödigt springande - att ha den i den redan överfulla källaren (som jag nu förresten har tömt relativt bra) samlade en massa äckliga spindlar ...


Nu ville jag ha den på något annat ställe.

Två gamla insynsskydd + lite plåt och annat smått och gott senare har jag i skrivande stund veden strax utanför vindsfånget:


Efter att den här bilden togs har det kommit dit mer ved och för er som undrar varför taket lutar kan jag berätta: På så sätt rinner vattnet bort när det regnar - förhoppningsvis fungerar det likadant med snö...

Jaha, nu tycker "Lilla damen" att det räcker med datortid för mamma...

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar