17 december 2012

Tomtegröt



Förra veckan frågade en jag besökte hur vi skulle fira jul...

Jag svarade att jag inte ännu vet - förhoppningsvis samlas vi alla här hemma och tar det lilla lugna, att jag hoppas att grabben kommer upp men att jag förstår om han vill fira hemma hos sig, att jag gärna skulle åka till gravgården och tända ljus men att det är så lång väg till kyrkan (Pedersöre kyrka) att det förmodligen inte blir av...

FAST

Att EN SAK är säker - bara inget oplanerat inträffar SKA jag koka risgrynsgröt och sätta ut en tallrik till hustomten! Det är en tradition - ett "måste" - nåt som bara bör göras...

FÖR

Ända sedan...vänta nu...jag minns inte riktigt, kanske sedan barnen föddes?



Har jag gjort detta.
Varje julafton ska det kokas gröt och varje julafton ska en portion sparas till hustomten. Den serveras sedan utomhus tillsammans med 1. socker 2. kanel 3. mjölk och 4. en stor smörklick RIKTIGT smör, en sked och en lykta som lyser upp omgivningen med ett varmt, varmt sken.

Varför alla möjliga tillägg?
Jag vet ju inte vad han vill ha! Kanske han hör till skaran som vill ha socker och kanel? Kanske han bara vill ha smör? Kanske han vill ha ALLT? Bättre för mycket än för litet så att säga.

En del kanske skrattar åt mina ideer...

MEN

Ett år orkade jag inte ställa mig och koka gröt när vi kom hem från vårt julfirande hos fammo - lat som jag var, kvällen var sen, struntade jag i det - "det är ju bara ett löjligt påhitt egentligen - ungarna har somnat - vem bryr sig om jag ställer ut eller inte ställer ut en tallrik gröt som bara katterna äter upp ändå"...

FAST

När brädhögen vi lagrat uppe i garagetaket, den som hållits där utan att rubbas hur länge som helst, dagen efter rasade ner och krossade vindrutorna på bilen ställde jag mig snabbt och kokade gröt med en jäkla fart...



På julafton serveras det tomtegröt hemma hos oss.

En portion med 1. socker 2. kanel 3. mjölk och 4. en stor smörklick RIKTIGT smör, en sked och en lykta som lyser upp omgivningen med ett varmt, varmt sken.

MED

Ett tack för året som gått och en önskan om en god jul...

FAST

Det brukar jag VISKA - jag vill ju faktiskt inte att folk ska tro att jag är tokig... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar