02 december 2012

Det VAR bättre förr!



Igår var det lillajul och jag, mommo och "Lilla damen" fick varsin chokladjulkalender av storasystertomten. Det tog inte lång stund innan den yngsta av oss låg på golvet och knaprade upp lucka på lucka - skojig grej, DET HÄR var ju kul...

OCH

Våra försiktiga påpekanden att "man ska ju nog bara öppna en lucka per dag" samt "om man öppnar en lucka per dag så är det julafton när man öppnar sista", de gick inte hem, inte alls...



Mommo fick möjligheten att dra sitt "det var ju faktiskt annorlunda förr när jag var ung" - hade hon inga chokladkalendrar, hade hon EN kalender med bilder och när julen var slut lades den undan i förrådet tills nästa jul när den plockades fram igen. TÄNK hur det har ändrat på 50 år!

Det HAR det ju!

Jag menar, om JAG (som är så himla ung som jag är), tycker att det har ändrat mycket sedan JAG var ung....

Hur ska då inte min mamma tycka att det förändrats...

FÖR

Att inte tala om personer som är där runt en åttio, nittio år.

En av de stora fördelarna med mitt jobb är chansen att få höra berättas om hur det var FÖRR. Visst var det ofta eländigt och fattigt, det fanns krig, död och sjukdomar...

MEN

DÅ fanns det ändå mer människokärlek än det finns NU - livet hängde inte upp sig på saker som "vem har den nyaste och dyraste bilen", "med herregud, varför klipper inte grannen gräsmattan" och andra, totalt idiotiska och betydelselösa ting!

Man hjälptes åt, man brydde sig om varandra, man tog hand om varandra...

OCH

Återanvände julkalendrar!

Det VAR bättre förr!

1 kommentar:

  1. Det stämmer...allt är alldeles för materialistiskt..och man glömmer bort det viktiga. Det var antagligen bättre förr..

    SvaraRadera