08 december 2012

Jordens undergång...



Enligt Maya är det dags nästnästa fredag - dags för det jag väntat på i flera år, nämligen "jordens undergång"...

MEN

Visst är jag på det klara med att "sannolikheten för att detta verkligen skulle hända är tämligen låg", att "duuuuh, slutet på en kalender inte alls betyder jordens undergång" och allt det där...

FAST

Å andra sidan - VAD är det som säger att det INTE är så att det liv vi lever nu inte KAN ta slut nästnästa fredag?

VA?!?

Jag menar, vad som helst kan ju hända, eller hur?

Kanske har Bengt-Börje, den maktlystne diktatorn med storhetsvansinne, väntat på det här datumet i åratal för HAN fick minsann en uppenbarelse i början av 90-talet - att han var ödesbestämd att trycka på den röda knappen JUST PRECIS fredagen den 21 december 2012.

ELLER

Kanske sitter Olas Håkan i allsköns ro och tittar på sina älskade stjärnor onsdag kväll med sin amatörstjärnkikare och HOPPSAN så dyker det upp en enorm asteroid mitt i synfältet, en asteroid helt igenom bestående av ett material vi inte kunnat se innan den var tillräckligt nära oss.

ELLER
(för att ni med lite mindre fantasi och fötterna stadigt på jorden ska kunna hänga med)

Kanske Knut-Gunnar som suttit hemma och dränkt sina hjärtesorger i X antal dagar plötsligt nyktrar till så pass mycket att han inser hur spritlagret minskat och att det absolut inte räcker ända tills måndag så han MÅSTE sätta sig i bilen, åka till Alko, handla MER och han, i exakt det ögonblick du möter honom på vägen, tappar sina lilla "färdknäpp på vägen", böjer sig ner för att rädda sina dyrbara droppar och kommer över på fel sida av vägen. (Det kan lika gärna vara Inger-Tyra! Byt isåfall bara ut namnet och alla "han" till "hon"!)

ELLER

Kanske vaknar du eller någon av dina nära och kära på fredagsmorgonen med ett oidentifierbart, smått obehagligt stramande över bröstkorgen eller en annorlunda känsla i magen, ett svagt illamående, ont i ryggen - något "inte akut, säkert något jag åt igår, det går nog över"...

OCH

Innan dagen är slut är även det liv DU är van med, din så kallade VARDAG, också slut...

OM det var så - OM du visste vad som EVENTUELLT skulle hända nästnästa fredag...

Skulle du då leva som vanligt hela kommande veckor?

ELLER

Skulle du prioritera lite annorlunda?

Det skulle åtminstone jag!

3 kommentarer:

  1. Jordens undergång..eller mera "realistiskt" kanske i det här fallet - livets undergång kan komma vilken dag som helst, fre 21.12 eller sön 9.12...så i princip borde man ha prioriteringarna klara redan för länge sen..för man vet inte när det är den sista dagen. Å vad gör man? Prioriterar antagligen helt åt helvete varje dag... :D Så, jag tänker lite som så..lev livet på det sätt så man mår bra, gör de rätta valen, så får livets undergång komma whenever. Gäller ju förstås nu då bara att leva som man lär...

    SvaraRadera
  2. som sagt jordens undergång tror inte jag heller på men väl livets eller då specifikt människans/mänsklighetens undergång... i a f så som vi känner den... den tror jag faktiskt är ganska nära sjo, men jorden lär ju klara sig... och bättre också när vi väl är väck...
    prioriteringsfrågan våndas jag över dagligen men skulle inte vilja leva annorlunda än nu ändå; kanske skulle jag inte städa eller putsa ngt fönster, det skulle jag nog inte och inte heller tveka på den där andra chokladkakan, men annars så

    SvaraRadera
  3. och jag skulle definitivt inte betala några räkningar

    SvaraRadera