27 augusti 2008

VI**US DUMPE!

Igår när jag satt och pratade med mamma i telefon hördes det ljud från tv´n - i och med att den är kopplad till högtalarsystemet kommer det ljud trots att tv´n är avstängd...

OM

Digiboxen, mot förmodan, skulle få signal...

- NÄMEN, sa jag, hör du mamma - det kommer något på tv´n!

Eftersom hon, till lust och leda, fått höra alla detaljer om vår krånglande antenn blev hon lika imponerad...

OCH

Satt därför snällt i andra ändan - tyst väntade medans jag zappade genom kanalerna - kollade vad man kunde se på...

FAST

När jag gjort det var slutsatsen - det visades naturligtvis bara SKIT!

Jag ger mig fan på att tv-gubbarna i Åbo sitter och flinar under tiden de sitter och pillar på en liten brytare:

- Jamen nu kommer det bara skit - vad tycker ni - ska vi låta henne få lite signal nu så hon får se på "Salatut elämät" eller något debattprogram - HEHE?



Jag betalar ju den där jäkla tv-licensen så OM det kommer fram den minsta lilla signal ska jag med våld se på något - så det så...

OCH

Det blev ett debattprogram - vad var det nu det hette igen - jo - OBS!

Man tycker ju att det vore ROLIGT att se på tv efter en vecka utan...

MEN

Jag blev bara förbannad!

FÖR

Programmet gick ut på att politiker satt och diskuterade hur budgeten påverkar barnfamiljernas ekonomi bla bla bla...

Det här med politik är som sagt inte min grej - oftast försöker jag låta bli att lägga mig i - det är bara onödigt snack det där med att man själv kan påverka - det blir ju ändå inte som man önskar eller hur?

Där satt nu tre stycken från diverse partier (fråga mig inte vilka) och käbblade med varandra huruvida den eller den hade rätt - var det synd om barnfamiljer eller inte?

Mannen i mitten hade lite nu och då riktigt vettiga åsikter (även om en del av dem långa vägar osade "smör") - kvinnan till vänster fick aldrig en syl i vädret...

MEN

Karln längst till höger höll på att driva mig till vansinne:

- Det var ju inte synd om barnfamiljer mer - nu ska ju barnbidraget höjas med hela TIO EURO i månaden för det tredje barnet - inte nog med DET - hemvårdsstödet som betalas ut för barnlediga föräldrar fram tills dess att barnet fyller tre år skulle ju OCKSÅ höjas - med TJUGO EURO I MÅNADEN!

JAJAMENSAN!

Ska man skratta eller gråta?

Den karln (som helt klart hörde till "på MIN tid födde alla kvinnor sina ungar i bastun"-generationen) hade då ingen aning om vad han pratade om!

Även om hemvårdsstödet höjs med 20 euro så tas det ju automatiskt MINST 20% skatt på denna oerhört stora summa - det ger då HÖGST 16 euro mer i plånboken per månad och DET ska man tydligen vara TACKSAM FÖR?

EH?

Vi**us dumpe!



Ett meddelande till de flinande tv-gubbarna i Åbo:

Nästa gång det kommer något politiskt debattprogram på tv´n - låt bli att skicka signal - jag mår mycket bättre utan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar