31 augusti 2014

Glädje!


Som avslutning av skolan skulle vi göra ett så kallat "slutarbete"...

OCH

Mitt egentliga slutarbete var att, tillsammans med en vän, göra om en broschyr om hemvården i kommunen som sedan skulle kunna delas ut som information om verksamheten...

MEN

Eftersom jag samtidigt gjorde examensdelen "Att stödja äldre med minnessjukdomar" (en del av "Specialyrkesexamen i äldreomsorg") och praktiserade på ett demensboende satt jag kvällstid och filade på en ide´om hur man eventuellt kunde 1. sätta en liten guldkant på vården inom äldreomsorgen och samtidigt 2. hjälpa personalen att HINNA med guldkanten...

FÖR

När jag var på praktik fick jag lyxen av att få koncentrera mig på att "bara vara med" - att tillbringa tid tillsammans med vårdtagarna och göra allt det där "lilla extra" som man annars inte hinner med.

Som det är nu går mycket ut på att personalen måste hinna med grundvården.Punkt.Det tar ofta längre tid för personalen att planera en aktivitet tillsammans med vårdtagarna än att verkligen utföra den.

Iallafall skickade jag planen till ett par lärare för att kolla om det var helt huvudlösa tankar jag hade eller om det kanske kunde gå att genomföra i verkligheten - VILKET resulterade i att min plan fick bli mitt nya slutarbete (som fick högsta betyg, jeeeeej) och som jag sedan fick presentera inför en grupp med människor. De blev, i sin tur, intresserade och bad om mera information. Jag skickade ett mail med mina tankar i skriftlig form, sedan blev det sommar, jag bytte arbetsplats - från ett område av vårdarbetet till ett helt annat och i och med att allt var nytt koncentrerade jag mig på detta till 100%...

MEN

För ett par veckor sedan fick jag ett mail - OM jag hade X antal euron att förgylla äldrevården med - VAD skulle jag då använda dem till?

OCH

Jag gjorde en snabb uträkning, skrev ner huvudsakliga punkter, en grov skiss, finslipade lite - skickade ett svar: så HÄR skulle jag göra - fick ett nytt mail: Sätt igång!

GLÄDJE!



Det sysslar jag med nu då på min fritid!
Och jag gör det med, just det, glädje! :)

Önskar er en riktigt fin söndag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar