31 augusti 2013

Det slängs för mycket saker!

Hej annars, det SLÄNGS för mycket saker!

Är det bara jag som tycker det?

Nu pratar jag inte om hushållsavfall utan möbler som inte längre "passar in", hushållsmaskiner som fungerar men byts ut mot nyare modell eftersom det "piffar upp köket", porslin som är lite udda, tv-apparater man "inte kan ha hemma längre eftersom alla andra har platta tv´n nuförtiden"...

FÖR

Att inte prata om KLÄDER! Böcker. Tidningar. Leksaker.
Listan kan göras lång.

Ta till exempel något så trivialt som tomma kaffepaket. Vi fyller upp våra kaffeburkar från Pentik och sen åker förpackningen i soppåsen istället för att diska upp den och ge den till någon som förgyller sin vardag genom att sy ihop tält av dem.

Jag är av den starka åsikten att vi borde ÄNDRA på det här!

Det borde finnas en plats dit man kan föra de här sakerna man inte längre behöver/vill ha. Ett uppsamlingsställe för återvinning utan vinning!

Jag menar, vi HAR faktiskt människor i vårt samhälle som inte har pengar (och betydligt fler än de flesta ens har en aning om). Går deras kylskåp sönder är det inte bara att köpa ett nytt - till och med ett begagnat innebär en sådan kostnad att det helt enkelt inte går. Går tvättmaskinen sönder är det bara att tvätta för hand eller ha skitiga kläder, finns inga alternativ.

Eller om vi går till mig själv - jag skulle VÄLDIGT GÄRNA ha en diskmaskin men det är en lyxvara som jag inte tillåter mig att ha eftersom jag helt enkelt har annat att sätta pengarna på, till och med en begagnad maskin är räknad som just LYX och då räknas jag ändå som RIK jämfört med en del jag träffat på under mina år här i världen.

Tänk så bra det skulle vara med en sådan plats! Om någon vill bli av med sin soffa - bara att föra dit. Går någons soffa sönder - bara att hämta "ny". Fattas det kaffepaket till tältet? Bara att hämta! Det börjar bli mörkt här i världen - kanske man skulle göra nya ljus av de samlade ljusstumparna? Räcker de inte? Bara att hämta! Voi vitsit vad kul det skulle vara att virka ihop en liten filt av mormorsrutor! Finns inget garn! Bara att hämta!

Jag lovar här och nu - om någon har en plats där detta ställe kunde vara så ger jag av min tid att organisera, sätta igång och hålla igång stället.

FÖR

Det SLÄNGS för mycket saker!

Är det verkligen bara jag som tycker det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar