12 juni 2011

Att vara snäll lönar sig inte


Att sitta i en stekhet lägenhet i denna gudsförgätna hetta är inte att rekommendera...
Eftersom sonen igår befann sig i Kimito och äldre dottern tillbringade dagen i Kokkola för att fotografera någon hästtävling packade jag in mig och "Lilla damen" i bilen för en dag hos mamma/mommo i Harjux. Visst var det varmt där också men inte på samma sätt - där kunde vi åtminstone sitta ute i skuggan medans "Lilla damen" och min brorson plaskade på i badet...
OCH
När det blev för varmt där ute kunde vi ragla in och frysa en liten stund i den underbara kylan som luftkonditioneringen ger inomhus...
FAST
Efter några timmar, när vår kära mor lämnat oss för att öva teater, var det dags att dra hemåt. Innan vi satte oss i bilarna och drog iväg skulle jag och min bror vara snälla och bära ut mammas gamla spis.
Dagens tips 1:
Får ni plötsligt ett behov av att vara "snälla" - bit ihop och stå emot - det lönar sig inte!
Dagens tips 2:
Om ni bär ut en köksspis vars ugnslucka består av glas - håll den i rätt vinkel annars glider glasskivan ur sina fästen, studsar mot stentrappan och exploderar i 9 850 000 små glasbitar som sprids över ett enormt område stenplattor och gräsmatta!
Jag undrar vad grannarna tänkte när vi, efter en timmes plockepinn i stekande sol, satte igång med projekt "Nu vi**u DAMMSUGER vi gräsmattan"...
"Ja no e ho naleis pöllo o te som bor tide men int verkar ti ritti klok döm de båne hennas heldä!"
När vi tills slut gav upp lämnade vi, förutom dammsugare, sopborste och skyffel också en hink med glasbitar på trappan som en välkommen hem-hälsning till kära mamma ifall hon, mot förmodan, skulle missa att vi varit snälla och burit ut hennes spis...
FAST
Brorsans förslag att lägga en limtub bredvid hinken skippade vi...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar