06 oktober 2009

NÅ - VAD SKA DU BLI?


Äldre dottern påbörjade sitt sista år i grundskolan i höst - äntligen är det "sista" året av alla de år man "måste" gå i skolan - efter det här kan hon själv välja vad hon vill studera till - "vad hon vill bli när hon blir stor"...

OCH

När det gäller henne och alla de som hör till hennes åldersgrupp kan jag förstå "dilemmat" - att bestämma sig för vad man ska göra efter nian - det är ju ett ganska avgörande val - om man inte gör som jag gjorde då - valde en linje, började den, hoppade till en annan, slutade, startade en ny utbildning, fullföljde den, började jobba med något helt annat, studerade till en ny yrkesexamen, jobbade inom den ett par år, valde sedan att jobba med något annat igen en gång...

MEN

Att grabben, som nu började sjuan, ska veta vad han vill bli när han blir stor - DET förstår jag inte! Hur kan man förvänta sig att en 13-åring ska veta vad han vill bli när han växer upp? Varje gång han sitter och funderar över det här påpekar jag att "det är ingen panik med det" - "du har mååååånga år på dig att bestämma dig för det"...

FAST

Vad hjälper det vad jag säger när skolan och andra vuxna ideligen frågar honom vad han ska bli - ska han gå i yrkesskola eller ska han fortsätta i gymnasiet? Kanske det bara är jag som tycker så? Kanske alla andra redan i förskolan hade allt klart för sig hur det skulle bli?

Satt de och målade radhuset,de två lekande barnen, den väluppfostrade hunden och den nyvaxade bilen med kritor under tiden jag omsorgsfullt, med tungan rätt i munnen, ritade mina färglada dinosaurier medans förskolelärarna, sneglande på varandra, skakade på sina huvuden och viskade "den där ungen blir det nog inget vettigt av"?

Jag vet ännu inte vad jag ska bli när jag blir stor - ingen aning faktiskt! Om jag fick välja skulle det helt klart bli inom åldringsvården - gärna inom hemvården...

FAST

Då som en hemvårdare med tid - tid att umgås med dem jag besöker - tid att hjälpa - tid att bry mig om...

Som det är nu har jag ingen utbildning inom det området och inte lär jag ha råd att studera till det i framtiden heller - hade jag vetat det jag vet nu vid 40-gränsen hade jag valt vårdyrket redan efter nian...

MEN

När jag var 15 var detta en utbildning och ett jobb jag inte ens i min vildaste fantasi kunde tänka mig vilja ha - som 13 visste jag förmodligen inte ens att det fanns något sådant överhuvudtaget...

Om det nu bara är jag som velar hit och dit i brist på kapacitet att veta vad jag vill bli är det förmodligen helt ok att man pressar barn att bestämma sig för vad de vill ha av livet...

Jag tror ändå att man borde ta det lite lugnare med det där - utan livserfarenhet är det svårt att veta vad man vill - dessutom är det inte bra att planera för mycket - det blir ändå aldrig riktigt så som man tänkt sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar