01 juli 2008

DAGENS TIPS - RICINOLJA

Jag och tösen läser böcker på löpande band - så fort vi får någon intressant bok i våra händer "måste" den sträckläsas från pärm till pärm...

MEN

Grabben har definitivt inte samma intresse - ingen skillnad vad jag tidigare släpade hem från biblioteket blev det ignorerat - det enda som dög var Kalle Anka pockets...

TILLS

Jag började låna hem "Illustrerad vetenskap" - DET gick hem...

OCH

Det är ju sannerligen inte det sämsta man kan läsa...



Nu läser vi alla Illustrerad vetenskap!

Jag gillar den tidningen - det gör jag faktiskt - allt i den förklaras så ENKELT - så lättfattligt att till och med jag verkligen FÖRSTÅR - DET kan man kalla BRA tidning!

FAST

Vissa saker de tar upp kanske man kunde klara sig utan...

FÖR

Igårkväll läste jag en artikel om olika gifter - hur de fungerar - i vilka doser de verkligen gör skada m.m. och där fanns en del småskrämmande saker...

Ta till exempel ämnet "Ricin" - ett gram räcker för att ta livet av 10 000 människor och även om det inte dödar speciellt diskret finns det inget motgift PLUS att det efteråt inte kan upptäckas vid obduktionen...

HUJEDAMEJ!

Bara DET är ju lite störande...

MEN

Det att man dessutom kan få fram det här rena ricinet från något så simpelt som ricinoljan gör ju inte saken mindre störande eller hur?

Dagens tips blir därför - har din vän en flaska ricinolja i medicinskåpet - fortsätt då med att vara kompis med denna!

Tänk vad man lär sig mycket nyttigt genom att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar