31 maj 2009

DAGENS ROSOR!

Idag var vi bjudna på kombinerad student /18-årskalas...

OCH

Jag hade lovat att stå för kakan - dubbel marängtårta...



Igår på dagen köpte jag nya ungsformar samt ingredienser och på kvällen bakade jag först botten nummer ett, sedan botten nummer två.

De nya formarna gjorde att båda fick exakt samma storlek - allt såg finfint ut - när de svalnat satte jag in dem i kylskåpet med form och allt - garneringen skulle jag göra idag på förmiddagen...

FAST

På grund av grabbens skolavslutning blev lilla damens förmiddagssömn uppskjuten ett par timmar - hon somnade inte förrän klockan tolv och eftersom jag inte ville riskera väcka henne med gräddvispandet väntade jag tills hon skulle vakna av sig själv - kalaset skulle ändå inte börja innan 15.00 - det fanns ju hur mycket tid som helst...

OCH

Klockan 14, när hon vaknat, satte jag igång - jag började med att dekorera fatet tårtan skulle stå på, plockade fram hallon och grädde och sedan var det dags för bottnarna...



Upptäckte jag till min fasa att även om YTAN var perfekt var allt annat en enda flytande röra! De nya formarna hade på något sätt isolerat degen - om möjligt var den nu lösare än när jag vispade ihop den?

Vad gör man i det här läget?

Att baka nya bottnar gick inte - kalaset skulle börja om mindre än en timme - inom futtiga 60 minuter borde det finnas en FAST 20 personers tårta. Baka en ny? Det fanns ju inga ingredienser hemma - de hade jag gjort slut på kvällen innan...

OCH

Inte kunde jag ringa värdfamiljen heller - i samma ögonblick jag höll på att bli hysterisk satt de på studentdimension - tryggt förvissade om att allt var klart!

Räddaren i nöden blev K-market i byn!

FÖR

Jag slängde mig på telefonen och ringde dit:
- Vad har ni för tårtor i frysen? Hur länge tar det för dem att tina upp? Kan de ta två stycken ur både frys och förpackningar så att de börjar tina upp? Jag kommer efter dem om en stund!

Fyrtio minuter senare kunde jag hämta upp två stycken halvt upptinade prinsesstårtor...

OCH

De hade, ännu en gång, räddat min dag...

FÖR

Personalen i den affären är otroliga - jag tror inte jag någonsin kommit ut därifrån på dåligt humör - tvärtom åker jag ofta hem med ett leende på läpparna...



Om någon förtjänar "dagens rosor" så är det de!


OCH
Nästa gång jag ska baka en marängtårta kommer jag förhoppningsvis ihåg att kolla upp resultatet i tid...

FAST

Glömmer jag det igen vet jag vart jag ska ringa så att det inte blir katastrof!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar