Visar inlägg med etikett Loppis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Loppis. Visa alla inlägg

05 mars 2018

DIY Öppen spis

Nu när jag gick igenom vad jag egentligen skrev om här på bloggen senast...



Såg jag att jag, i juli förra året, fantiserade om den där fakespisen som jag så länge fantiserat om men som jag aldrig gjorde något åt...

OCH

Det slog mig nu att jag borde ju uppdatera...

FÖR

Jag tog mig i kragen då - jag gjorde ju en - alldeles själv!

Så här:


1. Det hela började med att jag var på Retros loppis i Jeppis och hittade en hylla i passande mått för EN EURO och då bestämde jag mig för att NU ska jag göra en öppen spis! 


Jag köpte hyllan, baxade in den i bilen, körde hem den och åkte till mammas för att se vad det fanns där som jag kunde använda som material. I och med att vi just då höll på att tömma hennes gård och hade MASSOR som skulle slängas fanns det saker att välja mellan och bland allt bråte hittade jag en gammal, söndrig del av ett skrivbord (som fick bli själva spisinsatsen) samt bakre panelen av en bokhylla från Jysk...

OCH

Som ni ser är jag inte den typen av människa som planerar och plockar undan - nej nej - när jag får en ide´ ska det ske direkt utan att behöva slösa värdefull tid på banala saker.


2. Panelen från bokhyllan sågade jag till passliga bitar och spikade sedan fast dem så att jag fick en stomme.


3. Hos mamma hittade jag också en bit gammal glasfibertapet och den tapetserade jag på panelen för att få "bättre yta".



4. Sedan var det dags att måla! I det skedet ansträngde jag mig faktiskt och släpade ut spisen på balkongen (mest för att inte katten skulle byta färg till vit), sedan blandade jag betongpulver i målarfärgen (ett hopkok av alla möjliga vita färger som fanns i botten på x antal burkar) och använde roller. Betonglösningen var för att få en skröplig yta så att spisen skulle få en mer "naturtrogen" look. Från tiden när vi hade akvarier hade jag sparat en barkstock så den sågade jag i passlig längd - den skulle bli "ved".  



5. Nu är det tyvärr så att jag har raderat (i misstag) de fotografier jag tog när jag gjorde själva "glöden" till spisen men iallafall så tog jag en bit kartong som jag tejpade fast en ledslinga på så att lamporna stod uppåt - sedan limmade jag "stocken" fast på kartongen och sprutade sprayskum runt (dvs på ledslingan). När skummet hade torkat använde jag en skruvmejsel för att få hål i skummet så att lampskenet strålade igenom och sedan spraymålade jag det med röd och svart färg för att få det att likna glödande kol. 

Och under tiden skummet torkade roade jag mig med att göra ett Minecraft-får.
En del blir ju aldrig riktigt vuxna...


6. Nu var själva spisen målad och torr så bara att ta in igen - först hade jag tänkt kakla insidan men ändrade mig sedan och använde dekorplast som såg ut som svart marmor.


7. Sedan var det bara att sätta in stocken och "glöden" i spisen och vänta tills det blev kväll:



Så nu har jag en öppen spis och det bästa av allt - den totala kostnaden blev ungefär 10 euro eftersom jag använde mig av material som ändå skulle slängas. 

SÅNT gillar jag! :)

14 juni 2014

Loppislördag!


Även om jag själv rantar fram och tillbaka mellan Jeppis och Nykarleby varje vardag är det någon annan i familjen som snällt får hållas i hemtrakterna, jag menar då "Lilla Damen"...

OCH

Eftersom livet är bra orättvist (enligt henne) - JAG får ju minsann åka till Jeppis vaaaarenda dag och HON får aaaaaaldrig åka dit blev det en dag i storstan för henne också idag.

Vi körde loppisrunda!

I och med att det var lördag började vi upplevelsen på åldringsvännernas loppis. Nu är det så att den tidigare har varit en klar favorit (för mig, inte för henne pga för lite leksaker) - inte nu längre dock. Förr gjorde man verkliga "fynd" där, deras prissättning gjorde att man släpade med sig allt möjligt onödigt hem - ingen skillnad om man faktiskt behövde det man kånkade hem eller ej...

FÖR

"DUH, det var ju BILLIGT och vem vet, det KUNDE ju vara bra att ha!"

FAST

Dagens besök var ganska onödigt - prissättningen fick mig att höja ögonbrynen flera gånger och av samtalen mellan de andra besökarna att döma var jag definitivt inte ensam om att anse att det mesta var lite väl dyrt.

VILKET

Är synd!

Jag förstår att de höjt priserna på en del saker, det gör jag verkligen - så billigt som det var förr var det ett rent paradis för loppisgalna, fyndgrävande kärringar som jag (läs: bättre än sex och DÅ är det billigt)...

MEN

Jag skulle rekommendera en lite mildare prissättning, något där mitt emellan! Som min före detta svärmor sade: "Det ska vara någon määrä med allt" (eller hur det nu var, man glömmer så lätt i min ålder).

Nå, vi strosade runt på andra loppisar:
Mamma, kan jag få det här? Vad kostar det här mamma? Om jag får den här, får jag något annat då mamma? 
Åt på Hesburger:
En kerrosateria med cokis, en hamburgermåltid med cokis och bara ketchup i hamburgaren och en juustoateria med cokis men utan kött i hamburgaren. Jojo! Allt i bara - allt utom köttet! Nej, ingen biff! 
Handade mat på Citymarket:
Jag går bara och ser på leksaker mamma! Maaaammmmaaaa, de har WINX CLUB! Jag är häääääär, vid leeeeeksaaaakerna mamma! Hööööör du mig mamma? Vaaaaar äääääär du? De har WINX CLUB! Kaaaaaan jag fåååååååå såna? Maaaaaaammmaaaaaa!

OCH

Sen körde vi hem:
Jag ska räkna till 100 nu mamma, vad kommer efter 29? Trettio! Trettio! Sen då? Trettioett! Trettioett! Sen då? Nå vad kommer efter ett? Två? Ja! Trettiotvå! Sen då?

He va he!


08 februari 2014

Vass gaffel!

Idag är jag invalid, blev det igår...när jag diskade!

Jag avskyr ovassa och tröga bestick - en del av de som gjorts är ju rent av skrattretande. Vad tror de som planerat designen att folk äter egentligen? Så slöa som vissa knivar är kan de på sin höjd skära aladåb och då ska man ha tålamod att gnida LÄNGE.



Eftersom jag älskar kött, helst stekt eller grillat men kokt går också bra så länge det är KÖTT (och inte från ett kräk som är vitt, ulligt och säger BÄ), har jag modifierat mitt bestickanvändandet till "vanlig" gaffel kombinerad med grillkniv.

Med "vanlig" gaffel menar jag en sådan som har tillräckligt med utrymme mellan...nåja de där pinnarna/taggarna/eggarna?...vad HETER DET?...men inte mycket utrymme att man måste gapa käken ur led för att få in maten i munnen och samtidigt är tillräckligt vassa för att maten ska fastna på dem överhuvudtaget.

JA!

Det ÄR noga!

Iallafall så hittade jag i januari, när jag strosade runt på loppis och NJÖT i lugn och ro, en påse med bestick för futtiga två euro:


Ärligt talat, om jag hade öppnat påsen och känt hur de luktade mögel skulle jag inte ha köpt dem men så långt kom jag ju inte - en påse med många, många bestick där knivarna var relativt vassa och gafflarna var lite väl breda MEN tillräckligt vassa de också för det minimala priset två euro?

Helt klart ett "måste ha"!

OCH

Efter att ha haft dem i blöt x antal gånger slutade de (nästan) att lukta.

FAST

Igår blev jag då alltså invalid - när jag diskade. Bråttom som jag hade att få eländet gjort så jag sedan skulle kunna 1. dammsuga 2. torka golv 3. torka damm och allt annat jag plötsligt hade inspiration att göra, gick det undan i diskhon tills det plötsligt, med en ilande, stickande och skärande smärta tog slut.

NÄR

Jag stod där med en av gafflarna inkilad mellan nagel och nagelband på höger pekfinger.
DÅ kan man tala om vass gaffel!

Nej, jag städade inte igår.
Det ska jag göra idag istället.

OCH

Nästa gång jag diskar ska jag göra det FÖRSIKTIGT!

31 augusti 2013

Juthbacka fyndet 2013


Och JO, naturligtvis var även jag på Juthbacka marknad.

Fattas bara annat!

Och JO, jag kom hem med ett fynd!

Låt mig presentera "Årets Juthbacka fynd 2013" : en väldigt, väldigt fin rya (som jag fick väldigt, väldigt billigt).

02 april 2011

Loppisguide a la Anette - 1


Här finns en hel del loppisar men än så länge har jag bara hunnit ranta på fem av dem:

1.
MUIKS lopptorg
(Topeliusesplanaden, Nykarleby)
Första intrycket är "Jösses vad LITET" och "Här finns väl inget" men tro mig, ännu en gång blir det bekräftat att stoleken inte har någon betydelse. Lyft blicken och kolla in taklamporna som säljs här - en del av dem är verkliga fynd och på hyllorna finns det också ett och annat guldkorn. Här finns dessutom en hel del äldre föremål som inte kostar skjortan - helt klart värt ett besök!

2. Åldringsvännernas loppis (Herrholmsgatan 7, Jakobstad)
Det här stället är guld värt - här hittar man allt mellan himmel och jord (förutom kläder då). Söker du en retrotermos, hemvävd ryamatta eller en viss sorts kaffekoppar är det här stället du borde besöka först av alla. Här hittar du också möbler, cyklar, gamla böcker och mycket, mycket mer - BILLIGT.

3. RETRO (Vagnsmakarevägen 17, Jakobstad)
Allt från kläder till möbler och allt är uppdelat i logiska avdelningar - du vet var du hittar allt snabbt utan att behöva gå igenom hela butiken och prissättningen är låg.

4. Sell Buy Rent (Järnvägsgatan 23, Jakobstad) 

"Nytt" loppis på samma ställe som barnloppiset tidigare var - samma princip som storloppiset men billigare varor + nya kläder, begagnade och nya teknikvaror (till exempel datorer och telefoner) m.m.

5. Jakobstads storloppis (Järnvägsgatan 24, Jakobstad)
Det här är en riktig traditionell loppis, dvs en stor hall där privatpersoner hyr ett bord och säljer sina överlopps saker - här finns ALLT! En del har alldeles för höga priser på sina grejer och en del skrattretande låga men summa summarum - här gör man fynd! Reservera ganska lång tid - det tar sin lilla tid att gå igenom alla bord från golv och uppåt och om det bara är möjligt så låt din tvååring bli hemma! ;)

D va d - ut å shoppa nu bara!

04 maj 2010

Litet nätt paket

Appropå "inte ha pengar att leka på auktionssajter"...


Ropade jag idag in ett nätt litet paket på nedanstående 60 cm spis
med tillhörande fläkt till den totala summan av några fåtal euron.
(vilken tur att jag inte valde alternativet "Köp nu" som jag tänkte från början)


Ska bli intressant att se hur de fungerar...
Bara jag får hem dem först...

UPPDATERING
Säljaren har satt ut dem till auktion igen -
han påstår att priset var för lågt?
SO?
Inte mitt fel att idioten inte lagt prisgräns eller hur?
Nåja, han märker snart nog sitt lilla misstag...hehe...
och hornen de väääääxer...

16 juli 2008

TEKNISKA UNDERVERK!

Idag köpte jag barnvagn...

På LOPPIS!

FÖR

Jag fattar inte varför folk sätter ut oerhörda summor på nya vagnar när det finns skapliga begagnade för en BETYDLIGT mindre slant?

OCH

Mina två andra ungar klagade då aldrig över SINA vagnar - de trivdes ypperligt i sina bättre begagnade - hur nöjda som helst även om JAG gärna hade struttat omkring med designvagn a´ la 1994 och 1996...

MEN

Man kan ju inte få allt eller hur?

IALLAFALL

Dagens inköp var ett impulsköp...

EGENTLIGEN åkte vi in till stan för att köpa kläder till ungarna (slutrea - asbilligt) och åker man in till stan MÅSTE man gå på loppis - en stadsresa utan loppis är som att sitta på toaletten och upptäcka att allt toapapper är slut...



Vi gick alltså på loppis...

OCH

Där snubblade jag över en vagn - en sån här:



(Bilden är snodd från http://www.nettimarkina.com/ eftersom jag är för lat för att ta en egen)

Vad den kostade?

Sextio euro!

Ganska billigt eller hur?

Det tyckte iallafall jag så hastigt och lustigt bestämdes det att DEN skulle hem till oss...

OCH

Allt gick YPPERLIGT ända tills den var betald, utkörd och skulle in i bilen!

SA*ANS TEKNISKA UNDERVEK!

För dessa 60 euro ingick det ingen handbok och TRO MIG - den skulle minsann ha behövts!

FÖR

Jag är helt hundra på att det är enklare att vika ihop en BMW än en av dagens kombivagnar!

JÖSSES vad där finns finesser!

"Trycker man HÄR flyttas handtaget 10 centimeter åt vänster, trycker man DÄR böjs det lite bakåt, drar man i två fästen samtidigt är det bara att svänga hela handtaget så att vagnen hux flux går åt andra hållet, drar man i det här fästet HÖJS vagnen några centimeter, drar man i det där fästet SÄNKS den några centimeter..."

Jäklar vad vi höll på!

Efter 20 minuters gapskrattande vridande, vändande, tryckande, knäppande och lirkande ute på den fullbelagda parkeringen var det YTTERST nära att den, fastbunden i dragkroken,  hade fått RULLA efter bilen hem...

MEN

När dottern till slut lyckades pilla bort hjulen och hon sedan drog inifrån samtidigt som jag knuffade på utifrån fick den plötsligt plats i baksätet och vi kunde ÄNTLIGEN åka hem med nyförvärvet (efter en tio minuters vilopaus - vi var totalt slut av allt skrattande).

Väl hemma sökte jag upp tillverkarens hemsida...

FÖR

Det MÅSTE ju gå att vika ihop åbäket - annars skulle jag bli tvungen att köpa en släpkärra OCKSÅ för att kuska den fram och tillbaka...

OCH

Tydligen GÅR det eftersom säljaren av denna vagn har lyckats bunta ihop SIN så där snyggt:



MEN

Tillverkarens manual, som för övrigt består av FJORTON A4 SIDOR, är helt och hållet på TYSKA...

FAST

Vad gör det?

Dottern börjar ju läsa just det språket i höst - tack vare mitt impulsköp har hon nu något att öva sig på!

Tänk vad bra!

Vad glad hon ska bli! :)

24 maj 2007

FOTODAGS

Eftersom jag länge sagt att jag ska sätta ut nya bilder på kattungarna men inte
fått det gjort tar jag mig NU i kragen och sätter igång!

När jag ändå höll på blev det lite fler...

Här nedanför ser ni först småkissorna. Första bilden är en hona och en hane.
För tillfället går de under namnen "Pip" och BigBautaFrassen" - BigBautaFrassen
vägrade sitta stilla så därför ser ni bara rumpan.

Andra bilden visar "Carmen" och "Pip" medans tredje och fjärde upptas av
"Nalle" eller "Teddy" eller "Fjutt" (som jag kallar honom).



Nu kommer vi till STORA kissorna. Först ser ni "Lillan" som är mamma till
småkissorna (hon är tre år), sen kommer "Lilla My" (fyra år) och sedan "Caesar"
eller "Luddface" som han hette från början (ett år).

Caesar gillar alla sorters skålar och byttor - igår hade han passat på att kissa i
hundens matskål...han var förmodligen SUR över något!



NU är det dags för de andra djuren i vår familj - vi har ju även en hund som
heter "Luna" och två kaniner som går under namnet "Biomon" och "Picachu".
Som ni ser har Luna en BOLL hon gillar VÄLDIGT mycket och KOLLA vad SÖT
hon var när hon var liten (tredje bilden).



Ute håller det på att bli VÄLDIGT grönt - Annelie har krig med sina maskrosor
medans jag gett upp - de får ta över bäst de vill eftersom jag tycker de är så
vackra OCH är behändiga att riva till kaninerna. Första bilden visar deras makt-
övertag av vår bakgård. Jag TROR det börjar bli dags för gräsklippning!

De följande två bilderna visar utsikten från gården så som den ser ut just nu.

Den sista bilden i raden har jag petat in som ett bevis på att jag faktiskt HAR
samlat på Lomonosov! :)



När vi ändå är inne på ämnet BEVIS så tänkte jag att jag sätter in bilder på köksön
jag tömde köket för OCH bild på nya matrummet. Vardagsrummet ids jag inte
fotografera innan jag får det någotsånär som jag vill ha det! :)

OCH

Så avslutar jag med ännu ett fotografi av JÄTTEFINA Luna...




Det var det - nu önskar jag er alla en RIKTIGT fin dag!