Visar inlägg med etikett Inredning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Inredning. Visa alla inlägg

05 mars 2018

DIY Öppen spis

Nu när jag gick igenom vad jag egentligen skrev om här på bloggen senast...



Såg jag att jag, i juli förra året, fantiserade om den där fakespisen som jag så länge fantiserat om men som jag aldrig gjorde något åt...

OCH

Det slog mig nu att jag borde ju uppdatera...

FÖR

Jag tog mig i kragen då - jag gjorde ju en - alldeles själv!

Så här:


1. Det hela började med att jag var på Retros loppis i Jeppis och hittade en hylla i passande mått för EN EURO och då bestämde jag mig för att NU ska jag göra en öppen spis! 


Jag köpte hyllan, baxade in den i bilen, körde hem den och åkte till mammas för att se vad det fanns där som jag kunde använda som material. I och med att vi just då höll på att tömma hennes gård och hade MASSOR som skulle slängas fanns det saker att välja mellan och bland allt bråte hittade jag en gammal, söndrig del av ett skrivbord (som fick bli själva spisinsatsen) samt bakre panelen av en bokhylla från Jysk...

OCH

Som ni ser är jag inte den typen av människa som planerar och plockar undan - nej nej - när jag får en ide´ ska det ske direkt utan att behöva slösa värdefull tid på banala saker.


2. Panelen från bokhyllan sågade jag till passliga bitar och spikade sedan fast dem så att jag fick en stomme.


3. Hos mamma hittade jag också en bit gammal glasfibertapet och den tapetserade jag på panelen för att få "bättre yta".



4. Sedan var det dags att måla! I det skedet ansträngde jag mig faktiskt och släpade ut spisen på balkongen (mest för att inte katten skulle byta färg till vit), sedan blandade jag betongpulver i målarfärgen (ett hopkok av alla möjliga vita färger som fanns i botten på x antal burkar) och använde roller. Betonglösningen var för att få en skröplig yta så att spisen skulle få en mer "naturtrogen" look. Från tiden när vi hade akvarier hade jag sparat en barkstock så den sågade jag i passlig längd - den skulle bli "ved".  



5. Nu är det tyvärr så att jag har raderat (i misstag) de fotografier jag tog när jag gjorde själva "glöden" till spisen men iallafall så tog jag en bit kartong som jag tejpade fast en ledslinga på så att lamporna stod uppåt - sedan limmade jag "stocken" fast på kartongen och sprutade sprayskum runt (dvs på ledslingan). När skummet hade torkat använde jag en skruvmejsel för att få hål i skummet så att lampskenet strålade igenom och sedan spraymålade jag det med röd och svart färg för att få det att likna glödande kol. 

Och under tiden skummet torkade roade jag mig med att göra ett Minecraft-får.
En del blir ju aldrig riktigt vuxna...


6. Nu var själva spisen målad och torr så bara att ta in igen - först hade jag tänkt kakla insidan men ändrade mig sedan och använde dekorplast som såg ut som svart marmor.


7. Sedan var det bara att sätta in stocken och "glöden" i spisen och vänta tills det blev kväll:



Så nu har jag en öppen spis och det bästa av allt - den totala kostnaden blev ungefär 10 euro eftersom jag använde mig av material som ändå skulle slängas. 

SÅNT gillar jag! :)

14 augusti 2016

Dörrkransar

(Kransen jag gav till min äldre dotter&svärson)

Utan dator blev det inget bloggande...
och utan bloggande blev det mer tid över för pyssel...


När min mamma började göra kransar...
Bestämde jag mig för att jag också skulle testa göra några...

OCH

Här är nu en del av dem...

 






 

Perfekta dörrkransar för de som tröttnat på dörrförsäljare
eller till de som helt enkelt inte orkar med gäster! ;)


11 maj 2010

Vit som vit

Egentligen hade jag ju tänkt fixa nedre våningen i sommar...

MEN

Då kommer ju min högt älskade pappa och hjälper mig isolera ena husgaveln (inte undra på att vi hade kallt i vintras - när vi sågade bort bitar från huspanelen för att se hur lågt ner sågspånet hade sjunkit upptäckte vi att där inte fanns något sågspån - där fanns inget alls. Två lager med bräder och sedan kunde man röra vid vindstrappan)...


För att dela upp allt det där som "måste" göras målar jag om bokhyllorna NU istället.

Man skulle ju kunna tro att själva målandet är det mest arbetskrävande momentet av projektet - speciellt när jag skruvat fast alla hyllor för att de ska orka med mina böcker...

FAST

Egentligen är det valet av färg som kräver mest - vet ni hur många nyanser av VIT det finns?

För några veckor sedan målade jag den ena bokhyllan med VIT färg - en sån där VIT färg som finns färdigt i burkarna - VITT som VITT tänkte jag...

MEN

Där hade jag fel (igen en gång)...

FÖR

Efteråt skar hyllan i ögonen - det var ju inte alls samma vita färg som t.ex. vitrinskåpet i köket och när den nu skulle målas IGEN för att få samma nyans som både vitrinskåpet och kakelugnarna släpade jag först hem ett 50-tal färglappar med vars hjälp jag kollade och dubbelkollade tills jag visste att: DEN HÄR är det!

Väl i butiken bad jag om en liten färgburk till att börja med - OM det mot förmodan var fel kunde jag ju byta...

FAST

Det gick inte - deras apparat kan inte blanda så små mängder färgpigment som det behövdes till en liten burk - om jag ville ha just den färgen var jag tvungen att köpa minst TRE liter...

Vad hade jag för val?

För att avrunda kan jag bara säga att det var FEL färg - trots koll, dubbelkoll och trippelkoll är den vita färgen inte DEN vita färg som fanns på lappen - den som passade perfekt bredvid alla de saker jag testade med...

FAST

Har man köpt en tre liters burk har man...


Nu målar jag både bokhyllor och klaffbyrå med den här färgen - med mörkläggningsgardiner och rätt styrka på glödlamporna ser alla vita nyanser ändå likadana ut!

Kanske...

01 maj 2010

De vackraste ting i livet...


Min mamma vill ha såna där...eeeeh...såna där ord på väggen..ja...alltså såna som man har som någon typ av inredningsdetalj...eller...suck...ni vet säkert vad jag menar...

OCH

Igår när vi pratade med varandra i telefon räknade hon upp diverse fraser med såna där...eeeeh...såna där ord på väggen...eller något sånt...


Oftast har hon och jag helt avvikande åsikter om vad som är rart eller inte...

MEN

När hon kom till "De vackraste ting i livet kan du inte se eller ta på" höll jag fullständigt med - så ÄR det ju - de vackraste tingen i livet kan man varken se eller ta på...



Jag ska minsann brodera en tavla (korsstygn - något annat kan jag inte) med de visa orden :

De vackraste tingen i livet kan du inte se eller ta på,
De finns på Tradera och du kan inte buda när du inga pengar har!

Den kommer att passa JÄTTEFINT ihop med broderade "Helvetes jävla skit"-tavlan!

10 september 2007

ELEMENTSKYDDSUCK!

HEH!

Det här med elementskydd var ju inte alls lika roligt som jag trodde det skulle vara...

MEN

Så är det ju ofta!

NU fattar jag varför de låtit dem vara träfärgade - det är ett rent HELSIKE att måla MELLAN spjälorna!



Matrummets elementskydd får fortsätta vara träfärgat ett tag till!

EGENTLIGEN hade jag ju tänkt ha två stycken där inne men DET gick ju inte för TRÄSOFFAN var i vägen - det blir då ALDRIG som man tänkt!

De som ska pressas in i vardagsrummet borde däremot målas...

FAST

DET gör jag en annan dag...

FÖR

Nu har jag tappat lusten för idag! :)

Köket (klicka för att få större):



Matrummet (samma sak här - klicka för att få större):



Kolla INTE in fönsterrutorna - jag har alltså INTE orkat tvätta dem ännu....DET gör jag också en annan dag! ;)

ELEMENTSKYDD

Dagens nyheter på inredningsfronten är:

ELEMENTSKYDD!

Jag har, länge nu, velat ha fönsterbräden - såna där fina vita saker fulla med frodiga växter och annat krimskrams.

MEN

Det har inte blivit av eftersom dumpe jag ville ha BREDA fönsterlister runt alla fönster och det på grund av dessa är ganska svårt att få fönsterbräden att passa...

FAST

NU är DET problemet löst - snart kan jag fylla mina fönster med frodiga blommor och annat krimskrams (ända tills växterna DÖR som de ALLTID gör och katterna knuffat ner allt krimskrams)...

FÖR

NU har jag alltså elementskydd!

JEPP!

I källaren finns det för tillfället hela SJU STYCKEN som bara väntar på att få flytta in MEN först ska de målas vita...

OCH

DET ska jag göra imorgon ...

När allt är klart och de är på plats så blir det FOTOGRAFIER på underverken!

Jag hoppas bara att de passar...släpade ju hem dem utan att kolla mått...för...får man saker GRATIS ska man väl inte skåda given häst i munnen!

26 juni 2007

SOFFAN

Jag har haft krig med mitt vardagsrum - IGEN!
Igår fick jag för mig att NU orkar jag inte med något måste mer - istället blir det shopping och så hoppade vi i bilen och körde in till Åbo - bara bilresan dit tar 45 minuter. DET är en stor nackdel med att bo på landet - det tar EVIGHETER att komma till någon vettig butik, d.v.s. en butik som INTE säljer endast mat!

FAST

När jag väl kommer till Åbo vågar jag ju inte köra där - får hjärnsläpp av alla bilar som dräller överallt och inte låter mig köra som jag vill!

Ska jag in in till centrum parkerar jag alltid en bit utanför stan och beställer taxi. Visst blir det väl lite dyrare på det viset MEN jag sparar på så sätt in alla kostnader som jag skulle få när jag försöker pula in min bil i någon liten ficka någonstans (ny lackering & plåtskador), alla hutlösa parkeringskostnader och FRAMFÖRALLT sparar jag på mina nerver för att då inte tala om ALLA ANDRAS nerver.



Igår iddes jag inte ta mig in till stan utan shoppade i utkanterna istället - eller ja, jag shoppade med ÖGONEN. I möbelbutiker!

Det finns så mycket jag vill ha!

Nästa vår kommer IKEA till Raisio och DIT vågar jag köra - gissa vem som blir lycklig DÅ!

Iallafall - när jag kom hem efter all ögonfröjd var jag TVUNGEN att möblera om vardagsrummet IGEN EN GÅNG och det gjorde jag då - fem timmar i sträck! Knuffa - slita - dra!

Är fortfarande inte nöjd - det finns två hyllor här som SKA BORT - de STÖR mig - STJÄL min energi!



Kära favoritsvägerska - du vet de där skåpen som du kunde tänka dig att ta om jag inte ville ha dem? Det är bara att komma och plocka bort! :)

Min soffa just nu:
image109

Som sagt - den blev inte speciellt snygg MEN tyget var billigt OCH brokigt vilket behövs så att inte alla fläckar och djurhår syns meddetsamma - den får duga ett tag till så här.

Nu ska jag kolla vad det är för TISDAGSTEMA, sedan se vad ni sysslat med och efter det eventuellt bygga en tavla av överblivet sofftyg.

23 juni 2007

JAG MÅSTE...

JAHA!

Här sitter jag och planerar.

Planerar vinden - hur det borde sättas in mellanväggar så att de sneda utrymmen stängs fast (annars passar katterna på att använda dem som toalett lite nu och då och det TÅL jag inte). Hur jag vill ha en vägg byggd så att den blir en slags inbyggd klädhylla - så att jag sedan kan ha mina kläder där. 

Hur barnen måste få dörrar till sina rum så att de kan stänga om sig men då måste väggarna byggas till och anpassas till dessa dörrar. Vilken typ av dörrar ska det förresten vara? Vilken storlek? Vad kostar de? Om de får dörrar till sina rum måste jag lösa problemet med hur vi ska få ljus in till trappan och den lilla hallen - det finns ju inga fönster där. Glastegel kanske? Om man byggde in glastegel i väggarna så borde det komma tillräckligt med ljus ner i trappan. Vilken typ av glastegel skall det vara? Klara eller färgade? Vad kostar de?

Jag planerar hundburen - i snart två år nu har jag tänkt att den borde byggas så att hunden kan vara ute även när vi inte är med. Även om vi från början hägnade in hela gården så att hon kunde vara ute så blev det en flopp - så länge vi är tillsammans med henne ute så hålls hon kvar - så fort vi går in så sticker hon. Pular sig under nätet och rusar iväg med ljusets hastighet. Om vi bodde långt ifrån vägen hade det inte gjort så mycket men eftersom vi bor riktigt bredvid den är det kris - sticker hon iväg åt fel håll så är risken stor att hon blir påkörd. 

Jag planerar källarrenoveringen - hur det borde sättas klinker på golvet i bastun och hur jag vill ha nya mellanväggar. Hur jag skulle vilja ha ett badkar där nere också - tänk vad mysigt.

Yttre hallen borde isoleras - varje sommar glömmer jag bort det - varje vinter påminns jag igen. Det verkar som om isoleringen trillat ner där - väggarna är iskalla under vintern och det borde åtgärdas - VERKLIGEN! 

Tittar ut genom fönstret och ser på gräsmattan som växt sig lång igen - det var ju inte länge sedan jag klippte den? Hur kan det växa så där drastiskt när det inte regnat - när det varit torrt som en öken hela veckan? Dammen borde få nytt vatten också.
 
Tvätthögarna bara växer - hur kan det komma sig att det blir så mycket tvätt? Varför är jag så dålig på att tvätta? Borde det inte vara inbyggt?
 
Skitigt inne är det ju också - jag borde verkligen städa. Visst ser det ganska prydligt ut när man ser på allt så där snabbt men alla skåp borde ju gås igenom. Jag tycker inte om oreda - jag skulle vilja ha allt i ordning.

Fönsterlisterna har jag ju inte fått upp här i vardagsrummet - då när jag SKULLE göra det så hade jag ingen vinkelsåg och nu när jag har en så har jag tappat lusten. Soffan borde kläs om men det har inte heller blivit av - istället blir jag trött bara jag ser på den.

Så är det ju företagsdelen i den ena utbildningen - den borde jag ju fixa undan nu på sommaren när jag ändå är ledig! 

Detta måste alltså åtgärdas - det MÅSTE ske innan vi åker upp och hälsar på släkt och vänner...när vi kommer hem igen är ju semestern snart slut och då börjar utbildningar och lärarjobben igen.

FAST

Sedan slår det mig ÄNNU EN GÅNG!

HERREGUD - VAD HÅLLER JAG PÅ MED?

Varför LÄR jag mig aldrig? 

Jag har ALLTID en massa MÅSTEN.
 
Så fort jag fått ETT måste ur världen så hittar jag på ett annat. Jag tycks SÖKA efter nya saker som stör mig - som jag helt enkelt MÅSTE få gjorda och tänker enfaldigt varenda gång att "så fort DET HÄR är gjort - DÅ ska jag slappna av".
 
MEN
 
Det gör jag aldrig?
 
Jag kommer ju bara på något nytt?
 
Här gick jag hela vintern och längtade till sommaren - sommaren när jag bara skulle ta det lugnt och vila!

Hur jag inbillade mig att det var helt ok med tre olika studier samtidigt som jag hoppade in och jobbade deltid bara jag sedan fick ha sommaren ledig!

Tydligen har jag redan glömt läxan jag lärde mig i januari? Att det FINNS gränser - att allt plötsligt kan ta slut? Att det att jag "bara" är 35 inte betyder att jag kommer att leva för evigt!

FÖR

Nu när det äntligen ÄR sommar - vad gör jag då?

JO

Jag stressar upp mig över än det ena och än det andra MÅSTET så att jag inte längre kan slappna av överhuvudtaget IGEN EN GÅNG! Det går inte att läsa en bok - det går inte att se på tv - jag har inte tillräckligt med ro i kroppen för att sitta still!

Varför GÖR JAG SÅ?

Varför glömmer jag det som är VIKTIGT? 

Det som VERKLIGEN betyder något?

NEJ!

Jag MÅSTE lära mig att ta det lugnt - jag MÅSTE lära mig att sätta gränser...

JAG MÅSTE SLUTA MED MINA MÅSTEN!    

24 maj 2007

FOTODAGS

Eftersom jag länge sagt att jag ska sätta ut nya bilder på kattungarna men inte
fått det gjort tar jag mig NU i kragen och sätter igång!

När jag ändå höll på blev det lite fler...

Här nedanför ser ni först småkissorna. Första bilden är en hona och en hane.
För tillfället går de under namnen "Pip" och BigBautaFrassen" - BigBautaFrassen
vägrade sitta stilla så därför ser ni bara rumpan.

Andra bilden visar "Carmen" och "Pip" medans tredje och fjärde upptas av
"Nalle" eller "Teddy" eller "Fjutt" (som jag kallar honom).



Nu kommer vi till STORA kissorna. Först ser ni "Lillan" som är mamma till
småkissorna (hon är tre år), sen kommer "Lilla My" (fyra år) och sedan "Caesar"
eller "Luddface" som han hette från början (ett år).

Caesar gillar alla sorters skålar och byttor - igår hade han passat på att kissa i
hundens matskål...han var förmodligen SUR över något!



NU är det dags för de andra djuren i vår familj - vi har ju även en hund som
heter "Luna" och två kaniner som går under namnet "Biomon" och "Picachu".
Som ni ser har Luna en BOLL hon gillar VÄLDIGT mycket och KOLLA vad SÖT
hon var när hon var liten (tredje bilden).



Ute håller det på att bli VÄLDIGT grönt - Annelie har krig med sina maskrosor
medans jag gett upp - de får ta över bäst de vill eftersom jag tycker de är så
vackra OCH är behändiga att riva till kaninerna. Första bilden visar deras makt-
övertag av vår bakgård. Jag TROR det börjar bli dags för gräsklippning!

De följande två bilderna visar utsikten från gården så som den ser ut just nu.

Den sista bilden i raden har jag petat in som ett bevis på att jag faktiskt HAR
samlat på Lomonosov! :)



När vi ändå är inne på ämnet BEVIS så tänkte jag att jag sätter in bilder på köksön
jag tömde köket för OCH bild på nya matrummet. Vardagsrummet ids jag inte
fotografera innan jag får det någotsånär som jag vill ha det! :)

OCH

Så avslutar jag med ännu ett fotografi av JÄTTEFINA Luna...




Det var det - nu önskar jag er alla en RIKTIGT fin dag!